s/y Copernicus

Próchno

Nr rejestracyjny: PZ-30
Port macierzysty: Gdynia
Armator: Yacht Klub Stal Gdynia
Stocznia: Stocznia Jachtowa im. Josepha Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku
Rok budowy: 1973
Typ: Opal CR
Konstruktorzy: Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 14,1 m
Szerokość: 3,7 m
Zanurzenie: 2,3 m
Wyporność: 14,5 t
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia żagli: 80m2
Silnik: Sole Diesel 45
Moc silnika: 45 KM
Liczba koi: 9
s/y Copernicus

Jacht „Copernicus” został zaprojektowany do udziału w pierwszych regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race ’73. Jest to seryjny Opal II, zmodyfikowany tak, aby uzyskać regatową wartość 33 stopy według IOR. Na potrzeby regat zmieniono też rufę i konstrukcję steru.
W okołoziemskich regatach szlakiem windjammerów Copernicus spisywał się niezwykle dzielnie, zajmując 11 miejsce pod dowództwem kapitana Zygfryda Perlickiego. Gdy po roku jacht i załoga wrócili bezpiecznie do macierzystego portu, wraz z jachtem Otago (który również brał udział w tych regatach) za swój rejs otrzymali nagrodę Rejs Roku 1974 i Srebrny Sekstant.

Regaty Whitbread Round The World zostały niedługo po pierwszej edycji przemianowane na Volvo Ocean Race i są do dziś dnia synonimem najwyższego poziomu żeglarskich wyścigów oceanicznych. Mimo że dzisiejsze konstrukcje regatowe są juz bardzo odległe od jachtów, które startowały w 1973 roku, organizatorzy z dumą odwołują się do tradycji Whitbread. W 2018 roku równolegle do ostatniego etapu regat Volvo Ocean zorganizowano wyścig Volvo Ocean Legends – w których wystartowało dwanaście jednostek, które w 1973 roku wyprawiły się dookoła świata. Copernicus również zameldował się na starcie w Goeteborgu – pod dowództwem kapitana Bronisława Tarnackiego, który w 1973 również należał do załogi tego dzielnego jachtu.