Próchno
Numer rejestracyjny: POL 3911
Port Macierzysty: Szczecin
Armator: prywatny
Stocznia: Deutschen Schiffahrtsmuseum w Bremerhaven
Rok budowy: 1972
DANE TECHNICZNE JACHTU Długość: 14,95 m Szerokość: 4,1 m Zanurzenie: 2,4 m Typ ożaglowania: slup Powierzchnia ożaglowania: 120 m² Kadłub: drewno mahoniowe – poszycie diagonalne Silnik: Yanmar 75PS Liczba koi: 12 koi stałych |
Szczęście odwróciło się od Sharkiego późnym wieczorem 11 sierpnia 2020 roku: po błędzie załogi płynący z ogromną prędkością (11-12 węzłów) jacht zderzył się prawą burtą z pławą nawigacyjną toru podejściowego do Cuxhaven. Lekki, mahoniowy kadłub został poważnie uszkodzony na długości 2,5 m na wysokości linii wodnej – i zaczął błyskawicznie nabierać wodę. Siedmioosobowa załoga wezwała pomoc i była zmuszona przejść do tratwy ratunkowej – z której szybko i nez obrażeń została podjęta przez niemieckie służby ratownictwa morskiego.
Ponieważ jacht zatoną na granicy toru żeglugowego, już 13 sierpnia 2020 został wydobyty i przeholowany do portu w Cuxhaven – a kolejnego dnia podniesiono go z wody i ustawiono na nabrzeżu. Los jachtu był niepewny, ale armator i załoga z niezwykłą determinacją walczyli o jego ocalenie!
Cuda zdarzają się tym, którzy na nie zapracują – a ekipa opiekująca się Sharkim swoją determinacją zdecydowanie na cud zasłużyła 🙂 Mimo dwóch dni, które Sharki przeleżał w torze wodnym na dnie Elby, nie odniósł żadnych poważnych, strukturalnych zniszczeń. Po tym, jak uzupełniono wyrwę w kadłubie i przeserwisowano zalany silnik, już 11 września 2020 jacht znalazł się z powrotem na wodzie – a niemieccy inspektorzy wydali zaświadczenie, że jest zdolny do żeglugi. 14 września z samego rana Sharki o własnych siłach pożeglował do domu, do Szczecina!