Próchno
Nr rejestracyjny: PZ-9
Port Macierzysty: Szczecin
Armator: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski
Stocznia: Szczecińska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi
Rok budowy: 1968
Typ: Antares
Konstruktorzy: Ryszard Langer i Kazimierz Michalski
DANE TECHNICZNE JACHTU Długość: 18,06 m Szerokość: 4,64 m Zanurzenie: 2,85 m Ożaglowanie: 134 m2 Typ ożaglowania: jol Silnik: Perkins 37 kW Liczba koi: 14 |
W 1966 roku, z inicjatywy lubelskiego kapitana jachtowego żeglugi wielkiej Ziemowita Barańskiego, powstał projekt budowy lubelskiej jednostki pełnomorskiej. 7 kwietnia 1967 roku powołano Komitet Budowy Jachtu „Dar Lubelszczyzny”, w którym zasiadło wielu wojewódzkich dostojników, a jesienią 1967 roku została podpisana umowa ze Szczecińską Stocznią Jachtową na budowę jachtu. Środki na budowę pochodziły ze skarbu państwa i państwowych sponsorów.
Planowo budowa jachtu miała zostać ukończona w kwietniu 1969 roku, jej finał nastąpił kilka miesięcy później i wodowanie lubelskiego jachtu odbyło się 1 sierpnia 1969 roku. Nazwę dla lubelskiego jachtu, w ramach konkursu, wybrali czytelnicy dziennika „Sztandar Ludu”. Matką chrzestną była Alina Wdowiak, a pierwszym kapitanem jachtu został oczywiście kpt. Barański. Odtąd aż do dziś armatorem Roztocza jest Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski.
W 1992 roku Roztocze zasłużyło na generalny remont i nieznaczną przebudowę: wymieniano w nim kokpity, pawęż, pokład w części dziobowej i częściowo poszycie kadłuba. Zmodernizowano luki pokładowe, olinowanie stałe oraz maszty i bomy.
W 2019 r., w 50. rocznicę istnienia jachtu, została wydana książka „S/y Roztocze – 50 lat na morzach i oceanach” autorstwa Ziemowita Barańskiego. Wydawcą jest Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski