s/y Phyllis

Próchno

Nr rejestracyjny: TBC
Port Macierzysty: TBC
Armator: prywatny
Stocznia: Samuel Bond (Rock Ferry on the Wirral)
Rok budowy: 1913 / 1886
Typ: Royal Mersey Restricted Class (prawdopodobnie)
Konstruktor: GH Wilmer

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 7,77 m
Szerokość: 2,46 m
Zanurzenie: 1,24 m
Typ ożaglowania: kuter gaflowy
Silnik: TBC
Liczba koi: TBC
s/y Mokotów

Historia „Phyllis” – wówczas kutra rybackiego typu „nobbie” o nieznanej nazwie zaczyna się najprawdopodobniej w 1886 roku gdzieś na wybrzeżu Lancashire lub Walii. Te niewielkie, pracujące jednostki cieszyły się opinią niezwykle szybkich i na przełomie XIX i XX wieku nikogo nie dziwiło, że na Morzu Irlandzkim prześcigały sportowe jachty.
Nie zaskakuje zatem, że gdy w 1913 Fredrick W Whitely, żeglarz regatowy i długoletni członek Royal Mersey Restricted Class, zdecydował się zamówić dla siebie nowy jacht, konstruktor GH Wilmer sięgnął po istniejący kadłub szybkiego kutra rybackiego i dostosował go do wymogów klasy RMRC. Jacht jacht stał się mieczowym kutrem gaflowym i w czerwcu 1913 roku otrzymał nazwę „Phyllis” – od imienia najstarszej córki właściciela.

W 1924 roku Phyllis została przekazana w ręce kolenjego pokolenia rodziny Whitely, w kolejnych latach swojego życia dość często zmieniając właścicieli. Najpierw otaklowano ją jako kuter bermudzki, potem dodano kil, podniesiono nadbudówkę by uzyskać „turystyczne” wymiary kabiny, z czasem umieszczono pod pokładem stacjonarny silnik, drewniany maszt zastąpiono aluminiowym…

Gdy w 2001 roku Phyllis trafiła w ręce Kevin Goulding, nie tylko stanem technicznym nie przypominała samej siebie z czasów wodowania. Na szczęście kolejny właściciel dostrzegł niesamowitego ducha jachtu i poświęcił dziewięć lat na odtworzenie Phyllis w kształcie jak najbliższym projektowi z 1913 roku. Gdy w 2010 roku Phyllis wróciła do rejestru Lloyds, jej odbudowa została wyróżniona prestiżową nagrodą magazynu „Classic Boats” – za najlepszą rekonstrukcję jachtu w roku.

W 2021 roku Phyllis opuściła Morze Irlandzkie i przeniosła się pod opiekę polskiego armatora – nad Bałtyk. Będzie najstarszym jachtem na naszym Zlocie – i trudno będzie o jednostkę, która w przyszłości będzie mogła ją pobić wiekiem!

Strona poświęcona odbudowie Phyllis: https://www.theyachtphyllis.co.uk/