s/y Nasz Dom

Rdza

Nr rejestracyjny:
Port Macierzysty: Gdańsk
Armator: Stowarzyszenie Edukacja pod Żaglami
Rok budowy: 1978
Typ: Hobo 27
Konstruktorzy: Jan Młynarczyk i Bogdan Oleksiewicz

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 10,4 m
Zanurzenie: 1,8 m
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia żagli: 40 m2
Kadłub: stal
Liczba koi: 6

s/y Nasz Dom

s/y „Nasz Dom” to jacht, który powstał w latach 70. z inicjatywy czterech studentów Politechniki Warszawskiej – Wojciecha Fabińskiego, Wojciecha Kozaka, Grzegorza Wróblewskiego i Piotra Gocłowskiego. Budowę rozpoczęto w 1975 roku, według projektu stalowego jachtu typu Hobo 27 przygotowanego przez inżynierów z Gdańska. Finansowanie pochodziło z własnych środków uczestników, częściowo wspomaganych przez Warszawski Klub Wodniaków PTTK. Formalny patronat nad ich wyprawą objęło Muzeum Azji i Pacyfiku.

Oficjalnie jacht ochrzczono w 1978 roku jako „Nasz Dom” i po przewiezieniu do Gdyni wykonano prace wyposażeniowe w Stoczni Marynarki Wojennej. 14 października 1978 „Nasz Dom” wypłynął z Gdyni w rejs, oficjalnie w celu przeprowadzenia etnograficznej wyprawy „Nusantara”.

Podczas rejsu jacht doświadczył wielu wyzwań: sztormów, awarii steru i zalania wnętrza, ale jednostka wytrzymała trudy. W lutym 1980 r. jacht pokonał Atlantyk w ekspresowy tempie – w zaledwie 23 doby i 8 godzin, docierając do Barbadosu. Następnie żeglowano przez Karaiby, Panamę, Pacyfik (85 dni bez portów), aż w końcu 30 sierpnia 1980 „Nasz Dom” jako pierwszy jacht pod polską banderą przepłynął pod mostem Golden Gate i zacumował w San Francisco. “Nasz Dom” w ciągu czterech lat i 10 miesięcy rzeczywiście opłynął Ziemię, wracając do Polski w 1983 roku.

Po latach – i po śmierci swojego twórcy i armatora – rodzina Wojciecha Fabińskiego oddała “Nasz Dom” w eksploatację gdańskiemu Stowarzyszeniu Edukacja pod Żaglami, by służyć młodym żeglarzom jako mniejsza jednostka szkoleniowa obok żaglowca „Generał Zaruski”. W 2021 r. rozpoczęto jego remont, prowadzony w większości przez wolontariuszy – licealistów i studentów, którzy chcieli później żeglować na pokładzie „Naszego Domu”. Konieczny był głęboki remont, a prace obejmowały piaskowanie kadłuba, spawanie, prostowanie blach, malowanie, i montaż zabudowy wnętrza oraz wyposażenia nawigacyjnego.
Teraz „Nasz Dom” jest już w świetnej formie i może zabrać swoją pracowitą załogę na naszą imprezę!

s/y Nasz Dom s/y Nasz Dom s/y Nasz Dom