s/y Legia

Próchno

Zwodowana w 1968 roku Legia w marinie w Gdyni nazywa się ją pieszczotliwie „Babcią”. Ponad 14metrowy mahoniowy kadłub z daleka bywa mylony z Opalem, jednak Legia to jacht typu Wer – większy i przestronniejszy niż najbardziej znana polska konstrukcja drewniana.

Typ jachtu: Wer
Port Macierzysty: Gdynia
Armator: Jacht Klub Marynarki Wojennej KOTWICA
Rok budowy: 1968

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 14.33 m
Szerokość: 3,7 m
Zanurzenie: 1.9 m
Liczba masztów: 2
Typ ożaglowania: jol
Powierzchnia ożaglowania: 80 m²
Kadłub: drewno-mahoń
Silnik: REKIN, Zakłady Mechaniczne w Pucku
Moc silnika: 100 KM
Załoga: 10 osób

s/y Legia

W 1972 roku dzielny jacht zaplątał się w tryby historii: Pułkownik Kukliński zabrał wtedy Legię w ‘szpiegowski’ rejs do portów Europy Zachodniej, gdzie po raz pierwszy nawiązał kontakt z wywiadem amerykańskim.

Na szczęście wojny wywiadów nie zdołały zaszkodzić ‘Babci’, a jedynym śladem po dawnej kabinie nasłuchu radiowego
jest wyjątkowo duża przestrzeń na akumulatory oraz wanta bezana pełniąca niegdyś funkcję anteny.

S/y Legia – jak na szacowną damę przystało – trzyma się świetnie pomimo wieku: jeszcze w 2012 roku pożeglowała
na długa wyprawę przez wody wewnętrzne Rosji pokonując dwukrotnie Kanał Bałtycko Białomorski.