s/y Czarny Diament

Rdza

Nr rejestracyjny: TBC
Port Macierzysty: Szczecin
Armator: prywatny
Stocznia: Kopalnia Moszczenica w Jastrzębiu
Rok budowy: 1971-78
Typ: Rigel
Konstruktorzy: Kazimierz Michalski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 15,85 m
Szerokość: 4,35 m
Zanurzenie: 2,70 m
Ożaglowanie: 100 m2
Typ ożaglowania: kecz
Silnik: Leyland 65 KM
Liczba koi: 10
s/y Czarny Diament

W 1971 roku, z inspiracji śląskiego kapitana Jerzego Radomskiego, Kazimierz Michalski rozpoczął projektowanie Rigla, stalowego jachtu morskiego o nowej konstrukcji, dostosowanej do najdalszych rejsów. Pierwszym jachtem tego typu miał być Czarny Diament, budowę którego rozpoczęto na terenie Kopalni Moszczenica w Jastrzębiu Zdroju wkrótce po przygotowaniu projektu. Prace przeciągały się i jacht był gotowy do zwodowania dopiero na początku 1978 roku. Czarnego Diamenta przewieziono do Szczecina, a 6 maja 1978r ochrzczono go uroczyście w Trzebieży.

Niecałe półtora miesiąca później, już 22 czerwca 1978r Czarny Diament wypłynął ze Świnoujścia w rejs, który był zaplanowany na cztery lata… który jednak nieco się przeciągnął.

Początkowo jacht pożeglował na Morze Śródziemne, potem na krótko odwiedził Bułgarię. Następnie kpt. Radomski poprowadził go na Morze Czerwone, gdzie w wyniku wypadku wpłynął na rafę koralową i na dwa miesiące utknął na płyciźnie z rozprutym poszyciem i złamanym grotmasztem. Ściągnięcie jachtu na głęboką wodę wymagało przekopania w rafie kilkudziesięciometrowego kanału, ale w końcu udało się go uwolnić.

Następnie Czarny Diament opłynął Afrykę, Ameryka Południowa, Kanał Panamski, Pacyfik. Polinezja i Australia. Pętlę dookoła świata zamknął w Dar-es Saalam. Po kilku latach spędzonych u wybrzeży Afryki, w roku 1985 jacht wrócił na Morze Śródziemne. Łącznie w latach 1978 – 2010 Czarny Diament przepłynął ponad 240 tys. mil morskich, co jest odpowiednikiem jedenastokrotnego okrążenia Ziemi po obwodzie lub siedmiokrotnego okrążenia globu drogą morską! Do Świnoujścia wrócił dopiero 27 czerwca 2010r, po 32 latach włóczęgi.