Rdza
Nazwa: Stenia
Nr rejestracyjny: TBD
Port Macierzysty: TBD
Rok budowy: 1950
Stocznia: TBD
Świadectwo morskie: 1950-10-08
Typ: jacht motorowy
Armator: Gdański Klub Morski
Motosailer Stenia został zwodowany w 1950 roku. Pierwsze świadectwo morskie, które dla niej wydano, nosi – o dziwo – datę dzienną, 8 października 1950r. Stenia została zaprojektowana i zbudowana nie jako jacht sportowy, ale niewielki statek pracujący, z równoważnym napędem żaglowym i motorowym.
Na początku lat 60tych XXw. pełniła służbę jako bazująca w Trzebieży jednostka hydrograficzna Gdyńskiego Urzędu Morskiego. Do jej zadań należało wówczas monitorowanie toru wodnego między Szczecinem a Świnoujściem, obsługa świateł nawigacyjnych na bramach i pławach torowych, obserwacja i opieka nad wszystkimi pławami na torze wodnym oraz przeprowadzanie wiosną i jesienią pomiarów głębokości toru wodnego. Stenia i jej załogi dosłownie dbała, aby płonęły wszystkie światła na pławach – bo w tych czasach były one oświetlane płomieniem acetylenowym, a butle z acetylenem trzeba było regularnie wymieniać.
Po zakończeniu służby na Zalewie Szczecińskim, w wyniku licznych przekształceń, Stenia przeszła na własność Gdańskiego Klubu Morskiego i zyskała oddanego opiekuna w osobie kapitana Sławomira Wyszyńskiego. To pod jego dowództwem w 2005 roku Stenia odnalazła dryfującego w pobliżu Kłajpedy Rzeszowiaka, który został w czasie sztormu porzucony przez załogę. Mimo kilkukrotnego zrywania holu przy dużej fali i sztormowej pogodzie, Stenia bezpiecznie doprowadziła pozbawiony masztów jacht do portu – a sama zyskała przydomek „jachtu ratowniczego”.
Przez ostatnich kilka lat Stenia znów ciężko pracowała na swoje utrzymanie, wożąc wędkarzy i nurków na krótkie, przybrzeżne rejsy. Jednak w roku swoich 70tych urodzin Stenia wraca do prawdziwego żeglowania! A urodziny będzie świętować na naszym Zlocie 🙂