Próchno

Zbudowany w 1936 roku w niemieckiej stoczni Abeking&Rasmussen s/y Hetman to 16metrowa, mahoniowy jacht regatowy, który po burzliwych dziejach wojennych trafił w ręce Marynarki Wojennej i do dziś pływa pod jej banderą. Zazwyczaj najstarszy uczestnik zlotu Próchno i Rdza!

Typ jachtu: Rassmusen
Port Macierzysty: Gdynia
Armator: Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej Gdynia

Stocznia: ABEKING & RASMUSSEN w Lemwerder k.Bremen
Rok budowy: 1936

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 15,49 m
Szerokość: 3,93 m
Zanurzenie: 2,51 m
Liczba masztów: 1
Typ ożaglowania: slup
Powierzchnia ożaglowania: 92,6 m²
Kadłub: drewno
Załoga: 10 osób

s/y Hetman

Blisko 16metrowa, mahoniowa jednostka
została zaprojektowana jako niezwykle szybki jacht regatowy. I rzeczywiście, już wiosną 1937 roku uczestnicząc pod banderą Oficerskiego Yacht Klubu w regatach Gdynia – Visby, pierwszy przepłynął linię mety. Powtórzył ten wynik w drodze powrotnej na trasie Visby – Gdańsk, zostawiając za rufą trzy załogi polskie, pięć gdańskich i dwie niemieckie. A to był dopiero początek jego sukcesów.

Wojnę s/y Hetman przetrwał w Travemunde. Odnaleziony w 1945 roku powrócił do Polski i był pierwszą jednostką na której po wojnie szkolono żeglarzy. W 1948 roku został oficjalnie mianowany Jachtem Prezydenckim. Pod opieką marynarzy z Morskiego Ośrodka Sportów Wodnych Marynarki Wojennej (obecnie: Ośrodek Szkolenia Żeglarskiego MW) w Gdyni Hetman odbył wiele pięknych rejsów po morzach Bałtyckim i Północnym. I mimo upływających lat długo zaliczał się do ścisłej czołówki polskich jachtów regatowych – w latach 1958-1974 sześciokrotnie został zdobywcą Błękitnej Wstęgi Zatoki Gdańskiej.

W 2015 roku s/y Hetman wrócił na wodę po generalnym remoncie, w trakcie którego wymieniono naruszone zębem czasu elementy jego drewnianej konstrukcji. W świetnej formie będzie żeglował jeszcze przez wiele lat!