s/y Roztocze

Próchno

Nr rejestracyjny: PZ-9
Port Macierzysty: Szczecin
Armator: Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski
Stocznia: Szczecińska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi
Rok budowy: 1968
Typ: Antares
Konstruktorzy: Ryszard Langer i Kazimierz Michalski

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 18,06 m
Szerokość: 4,64 m
Zanurzenie: 2,85 m
Ożaglowanie: 134 m2
Typ ożaglowania: jol
Silnik: Perkins 37 kW
Liczba koi: 14
s/y Roztocze

W 1966 roku, z inicjatywy lubelskiego kapitana jachtowego żeglugi wielkiej Ziemowita Barańskiego, powstał projekt budowy lubelskiej jednostki pełnomorskiej. 7 kwietnia 1967 roku powołano Komitet Budowy Jachtu „Dar Lubelszczyzny”, w którym zasiadło wielu wojewódzkich dostojników, a jesienią 1967 roku została podpisana umowa ze Szczecińską Stocznią Jachtową na budowę jachtu. Środki na budowę pochodziły ze skarbu państwa i państwowych sponsorów.

Planowo budowa jachtu miała zostać ukończona w kwietniu 1969 roku, jej finał nastąpił kilka miesięcy później i wodowanie lubelskiego jachtu odbyło się 1 sierpnia 1969 roku. Nazwę dla lubelskiego jachtu, w ramach konkursu, wybrali czytelnicy dziennika „Sztandar Ludu”. Matką chrzestną była Alina Wdowiak, a pierwszym kapitanem jachtu został oczywiście kpt. Barański. Odtąd aż do dziś armatorem Roztocza jest Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski.

W 1992 roku Roztocze zasłużyło na generalny remont i nieznaczną przebudowę: wymieniano w nim kokpity, pawęż, pokład w części dziobowej i częściowo poszycie kadłuba. Zmodernizowano luki pokładowe, olinowanie stałe oraz maszty i bomy.

W 2019 r., w 50. rocznicę istnienia jachtu, została wydana książka „S/y Roztocze – 50 lat na morzach i oceanach” autorstwa Ziemowita Barańskiego. Wydawcą jest Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski