Rdza
Nr rejestracyjny: POL-8989
Port Macierzysty:
Armator: prywatny
Rok wodowania: 2005
Typ: J-80
DANE TECHNICZNE JACHTU Długość: 14,16 m Szerokość: 3,55 m Zanurzenie: 1,90 Typ ożaglowania: jol Powierzchnia żagli: 80 m2 Kadłub: stal Silnik: Yanmar Moc silnika: 57 KM Liczba koi: 9 |
Gotowy kadłub został przewieziony do ośrodka harcerskiego w Turawie gdzie harcerze własnymi siłami mieli go wykończyć (dlatego jacht początkowo miał się nazywać s/y Turawa). Poddano go piaskowaniu i ocynkowaniu oraz zakupiono maszty bomy i kabestany. Kadłub następnie czekał 23 lata na dokończenie – co nastąpiło dopiero po odkupieniu go od ZHP przez prywatnego armatora w 1995 roku.
Wtedy drogą lądową kadłub został przewieziony do Dobrzynia nad Odrą gdzie w zaprzyjaźnionej stoczni został zabudowany. Początkowo został zamontowany silnik Volvo Penta 25 konny, później wymieniony na Yanmara 60 konnego. Zbiorniki paliwa były 2 po 400l każdy oraz 1 na wodę o pojemności 1000l. Kil był wypełniony ubitym granulatem ołowianym, który następnie został zalany betonem.
Niemal gotowy jacht czekał rok na możliwość przetransportowania go rzeczną barką do Szczecina. Tam w 2000 roku postawiono maszty, położono antifouling i zwodowano. Wówczas jacht został ochrzczony jako Miracle – na pamiątkę po szyderstwach tych wszystkich, którzy twierdzili, że tylko cud może sprawić, że jacht zostanie ukończony i kiedykolwiek postawi żagle…
Historia s/y Miracle zakończyła się 2 czerwca 2016 roku. Żeglujący w rejsie z Bergen na Islandię jacht znajdował się około 50 mil na zachód od Szetlandów, w drodze na Wyspy Owcze, gdy załoga pod pokładem wyczuła dym i swąd palącej się instalacji elektrycznej. Mimo prób ugaszenia ognia, pożaru nie udało się opanować i załoga była zmuszona ewakuować się do tratwy, porzucając Miracle’a.
Dzięki sprawnie uruchomionej i skoordynowanej przez UK Coastguard akcji ratunkowej cała załoga – w dobrej formie i bez obrażeń – szybko została podjęta przez norweski statek REM Gambler. Płonącego Miracle’a z helikoptera obserwowali brytyjscy ratownicy.